Jak wynika z raportu KPF*, Polacy z roku na rok coraz chętniej sięgają po kredyty pozabankowe. Wartość pożyczek za I półrocze 2017 roku przekroczyła 3,8 mld zł, rośnie też liczba klientów firm udzielających pożyczek. Dlaczego decydujemy się na zadłużenie oraz czy, i w jaki sposób je spłacamy, już po raz drugi sprawdził lider pożyczek konsumenckich hapipożyczki.
Jak dużo osób nadal nie czyta umów? Czy wolimy pożyczać od rodziny czy w wyspecjalizowanych firmach? Na jakie cele najchętniej się zadłużamy? Na te i inne pytania o motywy zaciągania i spłaty zobowiązań finansowych Polaków odpowiada „Index hapipraktyk. Zbuduj pozytywną historię kredytową”. Druga edycja przeprowadzonego przez Biostat badania opinii publicznej pokazuje zmiany w zakresie zachowań konsumenckich uwarunkowanych świadomością, potrzebami i rozwojem narzędzi pożyczkowych. Do merytorycznego wsparcia i rozpowszechnienia tematu zaangażowało się wielu partnerów indeksu m.in.: Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych, Polski Związek Instytucji Pożyczkowych, KIDT BIG, CRIF, Loan Magazine, Zadłużenia.com.
Badanie diagnozuje poziom świadomości Polaków na temat regulowania rachunków, opłat oraz planowania wydatków z budżetu rodzinnego. Raport prezentuje 5 strategicznych obszarów, które odpowiadają na pytania dotyczące zachowań pożyczkobiorców:
Dzięki uwzględnieniu podziału na płeć dowiedzieliśmy się kilku ciekawych faktów na temat preferencji kredytowych kobiet i mężczyzn. Te pierwsze chętnej zaciągną kredyt, żeby poprawić warunki mieszkaniowe. Częściej niż mężczyźni wezmą więc pożyczkę na zakup remont i doposażenie domu czy mieszkania. Mężczyźni raczej wydadzą ekstra pieniądze na sprzęt elektroniczny lub samochód. Kobiety mają również większe obawy przed wzięciem pożyczki – ma je 58,2% w stosunku do 51,6% mężczyzn.
W porównaniu do poprzedniego badania można zauważyć wzrost liczby Polaków, którzy chętniej pożyczają pieniądze na wakacje, remont mieszkania czy sprzęt elektroniczny, niż na wydatki dotyczące samochodu czy mieszkania. Oznacza to, że Polacy coraz bardziej ufają ofercie firm pozabankowych, i nie zaciągają pożyczek tylko w razie nagłej konieczności (remont mieszkania, naprawa auta), ale też sprawiają sobie drobne przyjemności.
- Na podstawie zebranych danych hapipożyczki budują świadomość w zakresie organizacji budżetu i konsekwencji wynikających z opóźnionych spłat rat. Cieszy nas, że wiedza Polaków dotycząca zarządzania finansami oraz terminowego regulowania zobowiązań wypada coraz korzystniej. Dlatego dzięki zaplanowanym działaniom wspierającym Index hapipraktyk oraz zaangażowaniu naszych Partnerów, chcemy edukować naszych Klientów pokazując im, jakie znaczenie w życiu ma budowanie pozytywnej historii kredytowej – mówi Monika Dzieniak-Kwiatkowska, Communications & PR Manager w hapipożyczkach.
Co ciekawe, częściej niż niezdolności spłaty zadłużenia, Polacy obawiają się ukrytych opłat i wysokich kosztów zaciągniętych pożyczek, przy czym jedynie 55% klientów deklaruje, że wnikliwie czyta umowy.
Dlatego hapipożyczki drugi rok z rzędu prowadzą kampanię edukacyjną dotyczącą finansów prywatnych.
- Rozsądne zarządzanie finansami, regulowanie zobowiązań oraz umiejętne oszczędzanie dla wielu Polaków jest wyzwaniem. Liczne grono tegorocznych Partnerów badania, motywuje nas i utwierdza w przekonaniu, że „Index hapipraktyk. Zbuduj pozytywną historię kredytową” porusza kluczowe obszary, w których wspólnie możemy wiele zdziałać na rzecz rozpowszechniania dobrych praktyk w zakresie domowych finansów – dodaje Malwina Michalska, Junior Collections Manager w hapipożyczkach.
Pełny raport z badania dostępny jest na stronie: https://hapipozyczki.pl/Hapi_raport_2019.pdf
* Dane KPF I połowa 2018 r. Sektor instytucji pożyczkowych w Polsce
O hapipożyczkach:
Firma IPF Polska Sp. z. o.o., należy do notowanej na londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych Grupy International Personal Finance PLC, której korzenie sięgają 1880 roku, firma jest liderem na rynku pożyczek konsumenckich w Europie Środkowowschodniej, Meksyku oraz Finlandii, Estonii, Łotwie i Australii.
Spółka IPF Polska Sp. z o.o. powstała w grudniu 2014 r. w Warszawie i oferuje pożyczki na raty pod marką hapipożyczki. W marcu 2015 roku Grupa IPF PLC z siedzibą w Leeds (UK) kupiła fińską spółkę MCB Finance operującą w krajach bałtyckich oraz Australii. Akwizycja spowodowała połączenie IPF Polska Sp. z o.o. i MCB Finanse i nowa firma rozpoczęła działalność pod nazwą IPF Digital,a hapipożyczki weszły w skład portfolio marek i produktów zarządzanych przez IPF Digital. Dziś IPF Digital oferuje swoje pożyczki w 8 krajach: Litwa, Łotwa, Estonia, Finlandia, Polska, Hiszpania, Meksyk oraz Australia i przygotowuje się do ekspansji na kolejne rynki międzynarodowe.
Dodatkowe informacje:
Monika Dzieniak-Kwiatkowska
hapipożyczki (IPF Digital)
E: monika.dzieniak@ipfdigital.com
T: (+48) 603 936 339