HapiPożyczki na raty
Ponad połowa Polaków deklaruje, że wnikliwie czyta umowy przed ich podpisaniem, ale aż 12% czyta je dopiero po podpisaniu. Prawie 40% osób biorących udział w badaniu tylko się domyśla jakie mogą być konsekwencje braku spłaty pożyczki, ponieważ nie zapoznaje się z częścią umowy, która tego dotyczy. Jedna trzecia podejrzewa, że może mieć...

Jak Polacy zarządzają swoimi finansami? - badanie „Index hapipraktyk”

Ponad połowa Polaków deklaruje, że wnikliwie czyta umowy przed ich podpisaniem, ale aż 12% czyta je dopiero po podpisaniu. Prawie 40% osób biorących udział w badaniu tylko się domyśla jakie mogą być konsekwencje braku spłaty pożyczki, ponieważ nie zapoznaje się z częścią umowy, która tego dotyczy. Jedna trzecia podejrzewa, że może mieć problemy ze spłatą zobowiązania jeszcze przed jego zaciągnięciem. To wyniki najnowszego raportu „Index hapipraktyk”, firmy hapipożyczki, który pokazuje, jak Polacy zarządzają swoimi finansami.

Już po raz trzeci firma hapipożyczki przeprowadziła badanie opinii publicznej w celu sprawdzenia postaw Polaków wobec wywiązywania się ze zobowiązań finansowych. Najnowszy raport „Index hapipraktyk” odpowiada na pytania: jak radzimy sobie ze spłacaniem kredytów i pożyczek, na co najczęściej pożyczamy pieniądze, czy znamy i rozumiemy zapisy podpisywanych umów, czy rozumiemy konsekwencje wynikające z niespłacania zobowiązań finansowych. 

Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że Polacy coraz chętniej pożyczają pieniądze od instytucji finansowych. W zeszłym roku banki i firmy pożyczkowe udzieliły 78 mld złotych kredytów gotówkowych i pożyczek, notując kilkuprocentowy wzrost RdR. Łączna wartość zadłużenia klientów sektora pożyczkowego to 28 mld zł (5,2 mld zł z tej kwoty pożyczono w firmach pożyczkowych a 22,8 mld zł w bankach). 

- Polacy co raz śmielej korzystają z produktów finansowych takich jak pożyczki czy kredyty. Najczęściej jako cel finansowania wskazywany jest zakup samochodu, remont mieszkania lub domu i płatny zabieg lub operacja. Ciągle jednak zdarza się, że konsumenci nie czytają podpisywanych umów lub ich nie rozumieją. Dlatego dla całej branży ważna jest skuteczna edukacja klientów, a także dalsze upraszczanie umów - mówi Monika Dzieniak-Kwiatkowska, Communications & PR Manager w hapipożyczkach.

Z najnowszego raportu wynika, że prawie 56% ankietowanych wnikliwie czyta umowę przed jej podpisaniem, jest to nieznaczny wzrost w porównaniu z ubiegłorocznym badaniem. Jednak wciąż jest to prawie 7 punktów procentowych mniej niż w roku 2017. Powierzchowne sprawdzenie umowy 

w tym roku zadeklarowała 1/4 respondentów. Dopiero po podpisaniu umowy analizuje ją 12,4% badanych, natomiast 3,5% ankietowanych w ogóle nie czyta treści umowy.

Co ciekawe, mimo że ponad połowa osób biorących udział w badaniu zadeklarowała czytanie umów, a 25% ich powierzchowne czytanie, prawie 40% badanych deklaruje brak znajomości zapisów dotyczących konsekwencji braku spłaty lub opóźnienia w spłacie. Bardzo dobrą świadomość tego typu warunków ma 53,3% ankietowanych (poziom zbliżony do badania z 2017 i 2018 roku). Konsekwencji opóźnienia lub braku spłaty w ogóle nie zna 8,3% respondentów. 

Jak wynika z badania, nadal najbardziej popularnymi celami pożyczkowymi są samochód, remont mieszkania lub domu i odpłatne operacje lub zabiegi. Na auto pieniądze pożyczyłaby prawie połowa badanych (46,9%), nieznacznie mniejszy odsetek odpowiedzi (około 45%) dotyczył remontu. Odpłatne operacje lub zabiegi to koszty, na których pokrycie jest skłonnych wziąć kredyt 30% badanych. Mniej niż co piąty z badanych wziąłby kredyt na zakup sprzętu elektronicznego, zaś co dziesiąty – na wakacje.

- Z naszego badania wynika, że coraz więcej osób wybierając pożyczkę lub kredyt kieruje się opiniami o produkcie lub firmie, a także porównuje oferty, korzystając z rankingów i porównywarek. Z tych form sprawdzenia produktu finansowego korzysta już 35% badanych – mówi Dorota Grochocka, Head of Customer Care & Collections w hapipożyczkach. Największy odsetek takich odpowiedzi zanotowano w miastach od 20 do 50 tysięcy mieszkańców i powyżej 100 tysięcy mieszkańców – po blisko 40%. Jednak duża część badanych uważa, że najlepiej porówna oferty na własną rękę. 4 na 10 ankietowanych wskazało, że jeżeli rozważaliby wzięcie pożyczki, zdecydowaliby się na samodzielną analizę ofert.

Z raportu „Index hapipraktyk” wynika też, że prawie połowie respondentów zdarzyło się spóźnić z ratą pożyczki lub opłatą za wystawiony rachunek. Opóźnienie do 7 dni i od 7 do 30 dni zadeklarował podobny odsetek badanych – po około 43%. Najczęściej spóźnienie dotyczyło opłat za telefon, Internet, telewizję (prawie 58%), a także opłat za media (około 49%). Prawie 2/3 badanych wskazało sms lub e-mail, jako skuteczną formę przypomnienia o terminie płatności, która pozwala kontrolować terminowe regulowanie zobowiązań. 

Patronami trzeciej edycji badania „Index hapipraktyk” są: ZPF - Związek Przedsiębiorstw Finansowych, KIDT - Krajowa Informacja Długów Telekomunikacyjnych i CRIF Polska.  

Pełny raport z badania dostępny tutaj

Prezentacja raportu dostępna jest tutaj

 

____________________________________________________________________________

O badaniu:

Badanie zostało przeprowadzone przez dom badawczy Biostat na zlecenie IPF Polska spółka z o.o., marka hapipożyczki, w celu sprawdzenia przyzwyczajeń Polaków dotyczących regulowania rachunków, opłat oraz planowania wydatków z budżetu rodzinnego. Badanie zrealizowano we wrześniu 2019 roku wśród 1000 Polaków powyżej 18 roku życia. Przeprowadzono je z wykorzystaniem metody badań ilościowych CATI.

 

 

O hapipożyczkach:

Firma IPF Polska Sp. z. o.o., należy do notowanej na londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych Grupy International Personal Finance PLC, której korzenie sięgają 1880 roku, firma jest liderem na rynku pożyczek konsumenckich w Europie Środkowowschodniej, Meksyku oraz Finlandii, Estonii, Łotwie i Australii. 

Spółka IPF Polska Sp. z o.o. powstała w grudniu 2014 r. w Warszawie i oferuje pożyczki pod marką hapipożyczki. 

W marcu 2015 roku Grupa IPF PLC z siedzibą w Leeds (UK) kupiła fińską spółkę MCB Finance operującą w krajach bałtyckich oraz Australii. Akwizycja spowodowała połączenie IPF Polska Sp. z o.o. i MCB Finanse i nowa firma rozpoczęła działalność pod nazwą IPF Digital, a hapipożyczki weszły w skład portfolio marek i produktów zarządzanych przez IPF Digital. Dziś IPF Digital oferuje swoje pożyczki w 8 krajach: Litwa, Łotwa, Estonia, Finlandia, Polska, Hiszpania, Meksyk oraz Australia i przygotowuje się do ekspansji na kolejne rynki międzynarodowe.

 

 

 

Kontakt dla mediów: 

Monika Dzieniak-Kwiatkowska

monika.dzieniak@ipfdigital.com

+48 518 727 412 

 

Bartosz Olejniczak

b.olejniczak@bridge.pl 

+48 501 812 085 

 

Chętnie pomożemy Tobie w otrzymaniu pożyczki i odpowiemy na pytania
Pracujemy
Poniedziałek - Piątek:
od 08:00 do 20:00
Sobota - Niedziela:
od 09:00 do 17:00
Zadzwoń
Obsługa klienta
Sprzedaż
Informacje dotyczące Pożyczkodawcy:
Pożyczkodawcą jest IPF Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-305) przy Al. Jerozolimskie 136, wpisana przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000333174, NIP 7010191956, REGON 141948913, o kapitale zakładowym w wysokości 17.400.000,00 zł, który został opłacony w całości. Informujemy, że działamy w oparciu o przepisy polskiego prawa określone w szczególności w Kodeksie cywilnym oraz Ustawie o kredycie konsumenckim.
Warunkiem udzielenia pożyczki jest pozytywny wynik oceny zdolności kredytowej konsumenta. Ostateczne warunki oferty pożyczki uzależnione są od poziomu i stopnia wiarygodności kredytowej konsumenta. Niniejsza treść nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 Kodeksu Cywilnego i ma charakter wyłącznie informacyjny.
Reprezentatywny przykład dla Produktu "Pożyczka dla Nowych Klientów":
Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) dla reprezentatywnego przykładu wynosi 9,72%, całkowita kwota pożyczki (bez kredytowanych kosztów) 8 300 zł, roczna stała stopa oprocentowania 0%; czas obowiązywania umowy – 48 miesięcy; wysokość miesięcznych równych rat: 207,78 zł; całkowita kwota do zapłaty 9 973,44 zł, całkowity koszt pożyczki 1 673,44 (w tym: łączna kwota odsetek - 0 zł, opłata przygotowawcza 418,36 zł, prowizja 1 255,08 zł). Kalkulacja została dokonana na dzień 24.04.2019 r.
Produkt "Pożyczka dla Nowych Klientów" dostępny jest od dnia 6 września 2018 roku wyłącznie dla konsumentów nieposiadających pożyczki w IPF Polska Sp. z o.o. w dniu złożenia wniosku.
Produkt „Pożyczka dla Nowych Klientów” zdobył pierwsze miejsce w rankingach: loando.pl z dnia 29.11.2019 (Ranking pożyczek ratalnych - grudzień 2019 r.), pozyczkaportal.pl z dnia 29.12.2019 r. (Ranking pożyczek ratalnych – grudzień 2019 r.), pozyczkowy-portal.pl z dnia 02.12.2019 r. (Ranking pożyczek - grudzień 2019 r.) oraz sowa-finansowa.pl z dnia 02.12.2019 r. (Porównaj 13 pożyczek, chwilówek na raty). Źródło: www.loando.pl, www.pozyczkaportal.pl, www.pozyczkowy-portal.pl, sowa-finansowa.pl. Produkt "Pożyczka dla Nowych Klientów" zdobył pierwsze miejsce w rankingu serwisu internetowego „money.pl” z dnia 6 września 2018 r. „Ranking pożyczek – wrzesień 2018”. Ranking został sporządzony przez Wirtualna Polska Media S.A. z siedzibą w Warszawie, prowadzącą serwis internetowy money.pl. Szczegółowe informacje na temat warunków rankingu oraz firm wziętych pod uwagę przy jego tworzeniu znajdują się na stronach www.money.pl.
Reprezentatywny przykład dla Produktu "Pożyczka ratalna":
Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) dla przykładu reprezentatywnego wynosi: 78,35 %, całkowita kwota pożyczki: 6 000 zł; oprocentowanie stałe: 10 % rocznie; czas obowiązywania umowy: 36 miesięcy; wysokość miesięcznych równych rat: 360,89 zł; całkowita kwota do zapłaty: 12 991,75 zł; całkowity koszt pożyczki 6 991,75 zł (w tym: odsetki 1 008,55 zł, opłata przygotowawcza 1 495,80 zł, prowizja 4 487,40 zł). Kalkulacja została dokonana na dzień 24.04.2019 r.
Opóźnienie spłaty, przekazanie danych, zmiana terminu spłaty:
W przypadku niespłacenia wymagalnej kwoty raty w terminie spłaty raty pożyczki lub spłacenia jej w niepełnej wysokości („opóźnienie”), Pożyczkodawca zastrzega sobie możliwość naliczenia odsetek w wysokości dwukrotności wysokości odsetek ustawowych za opóźnienie (odsetki maksymalne za opóźnienie). Na dzień zawarcia Umowy stawka odsetek za opóźnienie wynosi 14%. Ponadto Pożyczkobiorca może zostać zobowiązany do pokrycia kosztów dochodzenia zwrotu Pożyczki na drodze postępowania sądowego i/lub egzekucyjnego. W przypadku nie wywiązywania się Pożyczkobiorcy z umowy pożyczki Pożyczkodawca może przekazać dochodzenie roszczeń zewnętrznemu podmiotowi. W przypadku łącznego spełnienia przesłanek określonych w artykule 14 lub 16 lub 17 lub 18 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (Dz.U. Nr 81, poz. 530), Pożyczkodawca ma prawo przekazać informacje o zobowiązaniach Pożyczkobiorcy do Biur Informacji Gospodarczej, co może wpłynąć na ocenę zdolności kredytowej Pożyczkobiorcy. Przekazanie danych Pożyczkobiorcy do Biur Informacji Gospodarczej jest dokonywane na podstawie pisemnej umowy o udostępnianie informacji gospodarczych zawartej przez Pożyczkodawcę z Biurem Informacji Gospodarczej oraz w oparciu o przepisy rozdziału 3 ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych. Na postawie pełnomocnictwa udzielonego przez Pożyczkobiorcę Pożyczkodawca może przekazać do Biura Informacji Kredytowej dane osobowe dotyczące Pożyczkobiorcy oraz dane dotyczące jego zobowiązań wobec Pożyczkodawcy w celu ich gromadzenia, przetwarzania i udostępniania przez Biuro Informacji Kredytowej. Pożyczkobiorca, któremu została udzielona pożyczka z liczbą co najmniej 7 miesięcznych rat do spłaty, po spełnieniu warunków określonych w umowie pożyczki, w szczególności po terminie spłaty 6 raty ma prawo do przesunięcia terminu spłaty raty pożyczki. Przesunięcie terminu spłaty raty pożyczki nie odbywa się automatycznie, jest zależne od woli Pożyczkobiorcy oraz decyzji Pożyczkodawcy. Liczba przesunięć terminu spłaty zależy od ilości rat do spłaty.
Dane osobowe:
Administratorem danych osobowych jest IPF Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (02-305) przy Al. Jerozolimskie 136, wpisana przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000333174, NIP 7010191956, REGON 141948913, o kapitale zakładowym w wysokości 17.400.000,00 zł, który został wpłacony w całości. Dane Pożyczkobiorcy przetwarzane będą w celu wykonania umowy. W zależności od wyrażonej dobrowolnie zgody Pożyczkobiorcy, dane mogą być także udostępniane partnerom biznesowym administratora danych. Pożyczkobiorca ma prawo dostępu do danych oraz prawo żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. W zakresie, w jakim podstawą przetwarzania danych osobowych jest zgoda, Pożyczkobiorca ma prawo wycofania zgody w dowolnym momencie. Podanie danych osobowych jest niezbędne do zawarcia i realizacji umowy pożyczki, w tym do oceny wiarygodności kredytowej Pożyczkobiorcy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości zawarcia umowy pożyczki. Zapoznaj się z naszą Polityką prywatności
Rozstrzyganie sporów:
Podmiotem właściwym do pozasądowego rozstrzygania sporu wynikającego z umowy zawartej pomiędzy konsumentem a IPF Polska Sp. z o.o., jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl.
Pod adresem http://ec.europa.eu/consumers/odr dostępna jest platforma internetowego systemu rozstrzygania sporów pomiędzy konsumentami i przedsiębiorcami na szczeblu unijnym (platforma ODR). Platforma ODR stanowi interaktywną i wielojęzyczną stronę internetową z punktem kompleksowej obsługi dla konsumentów i przedsiębiorców dążących do pozasądowego rozstrzygnięcia sporu dotyczącego zobowiązań umownych wynikających z internetowej umowy sprzedaży lub umowy o świadczenie usług.
Dodatkowe informacje:
Zgodnie z wymogami firmy Google Inc. informujemy, że minimalny okres na jaki udzielane są hapipożyczki wynosi 3 miesiące a maksymalny 48 miesięcy. Maksymalne RRSO (Roczna Rzeczywista Stopa Oprocentowania) hapipożyczki wynosi 491,47%. Infolinia: 22 395 85 87 (opłata za połączenie według taryfy operatora). Adres email: bok@hapipozyczki.pl Wszelkie prawa do zawartości strony internetowej zastrzeżone dla IPF Polska Sp. z o.o.