HapiPożyczki na raty
Pewien ponury żart mówi, iż złodzieje nie mają świąt ani wakacji. Przekaz ten należy rozumieć jednoznacznie. Należy być czujnym cały czas. W ostatnich kilkunastu latach działania przestępców podążają z duchem czasu.Coraz więcej kradzieży, wyłudzeń dotyczy tzw. cyberprzetrzeni, czyli działalności w internecie. Z okazji trwających wakacji wsp&o...

5 porad jak nie dać się cyfrowym złodziejom/wyłudzaczom danych w czasie wakacji?

2021 M07 26

Pewien ponury żart mówi, iż złodzieje nie mają świąt ani wakacji. Przekaz ten należy rozumieć jednoznacznie. Należy być czujnym cały czas. W ostatnich kilkunastu latach działania przestępców podążają z duchem czasu.
Coraz więcej kradzieży, wyłudzeń dotyczy tzw. cyberprzetrzeni, czyli działalności w internecie. Z okazji trwających wakacji wspólnie z ekspertem marki hapipożyczki, która na co dzień oferuje pożyczki na raty przygotowaliśmy krótki poradnik o tym jak możemy chronić się przed zakusami złodziei.

Nie pozwólmy, aby wakacje uśpiły naszą czujność

Sezon wakacyjny to okres szczególny. Jesteśmy w tym czasie bardziej rozluźnieni, rozkojarzeni. Tymczasem właśnie na owo rozluźnienie czy jak kto woli obniżoną czujność liczą złodzieje.
Pomysłowość internetowych przestępców wydaje się niewyczerpana. Kiedy jakaś metoda oszustwa zostaje wykryta i odpowiednio nagłośniona, szukają oni nowych. Zasada jest prosta. Znaleźć możliwie szybko jak najwięcej osób, które dadzą się nabrać, zanim o sprawie zrobi się zbyt głośno.

Banki i instytucje finansowe jak Związek Banków Polskich starają się na bieżąco informować o nowych zagrożeniach, ale siłą rzeczy nie są w stanie dotrzeć do wszystkich obywateli. Nie przez przypadek również część metod cyberprzestępców skierowana jest do osób starszych, które nie dość, że są mniej obyte z nowymi technologiami, to są o wiele bardziej ufne wobec obcych. Ochrona starszych przed tego typu niebezpieczeństwami to zadanie, które powinno spoczywać w rękach ich dzieci i wnuków. Poznajmy zatem 5 porad jak zadbać o swoje pieniądze i dane osobowe.

1. Bezpieczne korzystanie z bankomatu

Któż z nas nie korzysta od czasu do czasu z wypłaty w bankomacie? Złodzieje doskonale zdają sobie z tego sprawę i od lat bankomaty stają się ich obiektem zainteresowania. Jak zatem bezpiecznie z nich korzystać?

Tu zasada jest dość prosta. Naszą uwagę powinny zwrócić takie szczegóły jak dziwna jakby podwójna klawiatura czy kamera skierowana na klawiaturę. Może być to znak, że ktoś majstrował przy bankomacie. Każda taka ingerencja pozwala przestępcom na instalację tzw. skanera kart, za pomocą którego mogą pozyskać dane niezbędne do wypłaty środków bez naszej wiedzy.
Dlatego, jeśli potrzebujemy skorzystać z bankomatu szukajmy urządzeń usytuowanych przy placówkach banku, na stacji benzynowej czy innym uczęszczanym miejscu. Dobrym rozwiązaniem jest też tzw. wypłata bez karty za pomocą kodu BLIK lub dzięki technologii NFC pozwalającej płacić telefonem.

2. Unikajmy otwartych sieci WIFI

Temat znany jest od lat, ale wciąż pozostaje aktualny, szczególnie w okresie wzmożonych podróży. Tzw. publiczne sieci WIFI kuszą tym, iż są darmowe. Możemy je znaleźć przede wszystkim w galeriach handlowych, kawiarniach, hotelach. Problem jednak tkwi w tym, iż nigdy nie wiemy do końca kto za nimi stoi. W skrajnych przypadkach taka sieć może być monitorowana przez cyberprzestępców, którzy zbieraną dane użyte podczas korzystania z takiej sieci. Dlatego, jeśli już bardzo chcemy z niej skorzystać to róbmy to raczej, aby zabić nudę i przeglądajmy bieżące newsy lub słuchajmy muzyki. Zdecydowanie unikajmy korzystania z bankowości internetowej czy poczty elektronicznej. Tak istotne dane, jak loginy, hasła, adresy e-mail to łakomy kąsek dla internetowych przestępców.

W dobie powszechnego internetu w smartfonach korzystanie z takich otwartych sieci wydaje się wręcz nie mieć racji bytu. Nawet jeśli skończy się nam pakiet danych wystarczy wysłać SMS na odpowiedni numer, a operator uruchomi nam nowy w ciągu kilku minut. Z całą pewnością warto wydać te 10-15 zł, aby móc czuć się bezpiecznie. Możemy również zadbać o dodatkowy pakiet przed samym wyjazdem, aby potem nie musieć liczyć ile GB danych nam pozostało.

3. Zachowajmy umiar w dzieleniu się życiem prywatnym w social mediach

Publiczne informowanie, że oto jesteśmy na wakacjach i przez 3 tygodnie będziemy cieszyć się odpoczynkiem może nie być dobrym pomysłem. Nigdy nie wiadomo, kto przegląda nasze zdjęcia i informacje. Nie przez przypadek ilość włamań do domów rośnie gwałtownie w okresie wakacyjnym. Jeśli już chcemy się dzielić naszymi wakacyjnymi zdjęciami, zróbmy to z lekkim opóźnieniem, wrzucając je tuż po powrocie.
To samo dotyczy się modnych ostatnio relacji na Instagramie z wakacyjnych podróży. Nikt nie musi wiedzieć, w którym hotelu, pensjonacie mieszkamy. Złodzieje potrafią wyłapać z nich wiele szczegółów jak choćby to, w którym pokoju mieszkamy lub jakim autem jeździmy. W ten sposób przez swoją nieuwagę podajemy im na tacy niezwykle cenne informacje.

4. Dbajmy o swoje dokumenty, karty płatnicze

Jeśli nie planujemy dalszych wycieczek samochodem a jedynie wyjście na plażę czy obiad, dokumenty, pieniądze, karty warto deponować w hotelowych sejfie, jeśli tylko mamy taką okazję. Coraz więcej płatności możemy zrealizować obecnie za pomocą telefonu, chociażby dzięki BLIK co sprawia, że portfel nie jest nam niezbędny.

Pamiętajmy również o tym, aby nigdzie nie zostawiać dowodu osobistego i nie pozwalać go kserować. Prawo mówi wyraźnie, iż mogą to robić tylko uprawnione podmioty w szczególnych okolicznościach. Więcej przeczytać możemy na stronie: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-kserowanie-dowodow-osobistych-legalne-czy-nielegalne 
Dane z dowodu w obcych rękach to ryzyko, iż ktoś może próbować zaciągnąć na nasze konto np. chwilówkę na raty. Jak częsta jest to sytuacja dowodzą dane z systemu dokumentów zastrzeżonych. Każdego dnia blokowane są próby zaciągnięcia zobowiązań na setki tysięcy złotych.i 

5. Uważaj z kim rozmawiasz, czyli oszuści podszywają się pod pracowników banku

W ostatnich tygodniach bardzo głośno zrobiło się o nowej metodzie oszustów polegającej na podszywaniu się pod pracowników banków, którzy pod pretekstem np. ochrony naszego konta próbuję wyciągnąć od nas poufne dane, lub namawiają nas na instalację specjalnego oprogramowania. Banki zgodnie podkreślają, że nie prowadzą tego typu działań i że jest to próba wyłudzenia danych.

Ekspert hapipożyczki radzi. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości co do tego, kto do nas dzwoni najlepiej jest się zwyczajnie rozłączyć. Następnie możemy sami zadzwonić na infolinię naszego banku lub innej instytucji, z której rzekomo do nas dzwoniono. Numer taki znajdziemy na stronie internetowej lub karcie płatniczej wydanej przez dany bank. Wówczas szybko się okaże, że nikt do nas nie dzwonił.

Oto kilka przydatnych informacji, które przydadzą się nie w tylko podczas wakacji

https://dokumentyzastrzezone.pl/ - zastrzeganie utraconych dokumentów
https://www.zastrzegam.pl/ - system Zastrzegania Kart Płatniczych. Numer: 828 828 828 jest dostępny przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Należy do niego 90% polskich banków. Na wszelki wypadek warto mieć w telefonie zapisany numer infolinii banku, w którym mamy kartę. To skróci cały proces zastrzegania.
https://www.bik.pl/wyciek-danych - usługa ALERT BIK. Szczególnie w okresie wakacji warto włączyć sobie usługę, która ostrzeże nas przed próbą zaciągnięcia np. pożyczki pozabankowej na nasze dane. W przypadku ich użycia otrzymamy stosowny SMS.

Mamy nadzieję, że nasz krótki poradnik pomoże utrzymać czujność nie tylko w czasie letnich miesięcy, ale zawsze. Ostrożności nigdy nie za wiele, szczególnie jeśli chodzi o pieniądze i dane osobowe. 

i https://dokumentyzastrzezone.pl/2021/04/29/zablokowano-ponad-93-tysiace-prob-wyludzen-kredytow-o-wartosci-5-miliardow-zlotych/

Chętnie pomożemy Tobie w otrzymaniu pożyczki i odpowiemy na pytania
Pracujemy
Poniedziałek - Piątek:
od 08:00 do 16:00
Zadzwoń
Obsługa klienta
IPF Polska Sp. z o. o.
Inflancka 4A
00-189 Warszawa
Pożyczka Długoterminowa
Informacje dotyczące Pożyczkodawcy:
Pożyczkodawcą jest IPF Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie przy ul. Inflanckiej 4A, 00-189 Warszawa, wpisana przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000333174 NIP: 7010191956, REGON: 141948913, o kapitale zakładowym 20.550.000,00 zł. IPF Polska sp. z o.o. prowadzi działalność w oparciu o przepisy polskiego prawa określone w szczególności w Kodeksie cywilnym oraz Ustawie o kredycie konsumenckim. Warunkiem udzielenia pożyczki jest pozytywny wynik oceny zdolności kredytowej konsumenta. Ostateczne warunki oferty pożyczki uzależnione są od poziomu i stopnia wiarygodności kredytowej konsumenta.
Dane osobowe:
Administratorem danych osobowych jest IPF Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Inflanckiej 4A, 00-189 Warszawa (KRS: 0000333174). Wszelkie informacje dotyczące przetwarzania przez niego danych osobowych, w szczególności dotyczące praw, osób których dane dotyczą w związku z przedmiotowym przetwarzaniem, zamieszczone zostały w Polityce Prywatności, która dostępna jest na stronie internetowej Administratora www.hapipozyczki.pl/polityka-prywatnosci.
Z Administratorem można skontaktować się poprzez: adres e-mail - bok@hapipozyczki.pl; telefonicznie pod numerem - 22 263 09 55 (koszt połączenia według taryfy operatora); lub pisemnie na adres siedziby Administratora.
Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych: Aleksandrę Banach, z którym można skontaktować się poprzez: (1) adres e-mail - privacy@ipfpolska.pl lub privacy_pl@ipfdigital.com; bądź (2) pisemnie na adres siedziby Administratora (z adnotacją „IOD”)."
Rozstrzyganie sporów:
Podmiotem właściwym do pozasądowego rozstrzygania sporu wynikającego z umowy zawartej pomiędzy konsumentem a IPF Polska sp. z o.o., jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl. Pod adresem http://ec.europa.eu/consumers/odr dostępna jest platforma internetowego systemu rozstrzygania sporów pomiędzy konsumentami i przedsiębiorcami na szczeblu unijnym (platforma ODR). Platforma ODR stanowi interaktywną i wielojęzyczną stronę internetową z punktem kompleksowej obsługi dla konsumentów i przedsiębiorców dążących do pozasądowego rozstrzygnięcia sporu dotyczącego zobowiązań umownych wynikających z internetowej umowy sprzedaży lub umowy o świadczenie usług.
Dodatkowe informacje:
Zgodnie z wymogami firmy Google Inc. informujemy, że minimalny okres na jaki udzielane są oferty produktowe hapipożyczki wynosi 6 miesiące a maksymalny 36 miesiące. Maksymalne RRSO (Roczna Rzeczywista Stopa Oprocentowania) hapipożyczki wynosi 219,36%. Infolinia: 22 263 09 55 (opłata za połączenie według taryfy operatora). Adres email: bok@hapipozyczki.pl Wszelkie prawa do zawartości strony Internetowej zastrzeżone dla IPF Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (00-189) przy ul. Inflanckiej 4A, wpisana przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000333174, NIP 7010191956, REGON 141948913, o kapitale zakładowym w wysokości 20.550.000,00 zł.